Bayi Batuk? Ini Petuanya!

Last week Faheem demam, mungkin sebab cuaca yang tak menentu sekarang ni, sekejap hujan sampai banjir2 setengah tempat. Kejap2 kering hujan tak turun2. Sejuk panas sejuk panas, orang tua macam kita pun boleh demam kan?

Demam dah kebah, tapi datang pulak batuk berkahak. Doktor kata itu normal bila kita gunakan nasal spray untuk bayi, cecair yang turun ke tekak akan menjadikan kahak  dan selalunya bayi akan muntahkan kahak itu bila batuk dan jika bayi telan, kahak akan keluar bersama najis.

Ini saya nak share petua2 yang senang kita dapat untuk bayi yang batuk:

#Asam keping + kulit bawang putih

Amended Asam-Keping

Bakar 3 kepingan asam keping bersama kulit bawang putih menggunakan api yang kecil.
Campurkan bahan tadi dengan sedikit minyak masak dan sapukan pada dada bayi. InsyaAllah batuknya akan mula berkurangan.

 

060

#Daun kaduk
Campurkan daun kaduk bersama kapur dan sedikit air, dan ramaskannya. Kemudian, sapu di dada dan belakang bayi.
images
#Mandian Lemon
Mandikan bayi anda bersama lemon. Letakkan beberapa hirisan lemon ke dalam bekas mandian bayi anda. Baunya dipercayai dapat mengeringkan hingus bayi.

 

Garlic2-1020x765#Bawang putih
Bakar bawang putih, tumbuk dan masukkan ia ke dalam stoking bayi anda.

index

#Bunga belimbing bersama air beras
Ambil bunga belimbing dan hancurkannya. Masukkan ke dalam air didihan beras. Tapis kemudian beri minum pada anak anda.

kunyit-hidup-100g_1024x1024.jpg

#Kunyit hidup
Tumbuk kunyit hidup dan sapukan ia di bahagian hidung serta dahi bayi.
Kaedah lain yang boleh anda lakukan sebagai petua hilangkan batuk bayi termasuklah juga.
handposition
#Tepuk percussion
Caranya adalah dengan menepuk bahagian badan bayi anda (depan dan belakang) menggunakan tangan anda. Lengkungkan tangan anda kepada bentuk cup. Teknik ini memudahkan pengeluaran kahak bagi bayi yang mengalami batuk berkahak.
Bagi ibu yang masih menyusukan anak, anda digalakkan untuk mengamalkan pemakanan yang sihat. Ini tidak lain dan tidak bukan adalah supaya anak anda mendapat susu ibu yang berkualiti. Secara tak langsung, ini membantunya mengatasi masalah-masalah kesihatan seperti batuk, selesema dan demam.
Dan tidak lupa juga untuk sentiasa mengemas rumah khususnya kawasan tidur bayi anda. Hilangkan segala habuk dan kotoran kerana itu juga adalah faktor yang menyebabkan gejala ini. Biarkan udara segar sentiasa mengalir masuk ke dalam rumah anda.
Bila anak2 sakit, ibu dan ayah lah yang paling tak boleh tidur malam kan? semoga perkongsian ini bermanfaat. 🙂
sumber: zuriat.com
Salam Sihat Harmoni,
Jun Hafiz
Advertisements

Jangan Biarkan Kesan Putih di mulut Bayi! Ini Cara Bersihkannya!

Bagi ibu berpantang kali pertama mungkin tidak tahu bahaya dibiarkan putih susu dimulut bayi. Seringkali kalau mak saya datang kerumah dan tengok lidah baby ada sikit putih mak akan membebel untuk sentiasa cuci lidah baby setiap hari.

“kalau dibiarkan nanti sakit lidah baby nanti” .

cara-menghilangkan-putih-di-lidah-bayi-730x430

Apa sebenarnya kesan putih pada lidah bayi terutama setelah menyusu? Ia adalah sisa-sisa susu yang seharusnya dibersihkan. Sekiranya dibiarkan, ia bukan saja boleh menyebabkan mulut bayi berbau masam, tetapi juga mengundang kulat jangkitan kulat atau dikenali sebagai candida albicans.

Cara Bersihkan kesan putih susu di lidah bayi.

1. Sediakan Peralatan Yang Cukup
Pertama sekali, sediakan bahan secukupnya. Pastikan anda menunggu lebih kurang 30 minit selepas bayi menyusu untuk mengelakkannya termuntah.
Anda boleh membeli berus gigi khusus untuk bayi yang mudah digunakan dengan memakainya pada jari telunjuk. Tapi kalau tak ada pun, boleh menggunakan kain kasa/lampin bersih yang dililitkan di jari telunjuk. Kemudian sediakan semangkuk air bersih.

 

2. Bersihkan Lidah
Pangku bayi dengan posisi duduk yang selesa. Kemudian, celupkan jari yang dibalut kain lampin tadi dan masukkan ke dalam mulut bayi atau pada kesan putih bekas sisa susu.
Berikan tekanan lembut pada lidah bayi, tarik ke arah luar. Ulangi langkah ini beberapa kali. Kalau bayi masih belum biasa dan nampak tidak selesa, jangan terburu-buru melakukannya. Ingat, jangan masukan jari terlalu dalam, kerana mungkin akan menyebabkan bayi termuntah.
3. Bersihkan Gigi
Jika bayi sudah mempunyai gigi, kita anda seharusnya turut membersihkan giginya. Gantikan kain tadi tadi dengan kain yang baru atau bahagian yang masih bersih. Bersihkan gigi bayi perlahan-lahan mengikut arah jarum jam.
Mulakan dari bahagian luar, bahagian atas, dan akhir sekali bahagian belakang.

 

4. Bersihkan Gusi
Seterusnya, bersihkan pula gusi bayi. Caranya sama seperti membersihkan lidah. Akhir sekali, berikan sapuan ringan pada bahagian atas lelangit bayi.

 

5. Ulangi Rutin Setiap Hari
Mulut bayi mungkin tidak akan terus bersih dengan mempraktikkan cara bersihkan mulut bayi ini. Ia sepatutnya dijadikan rutin yang dilakukan setiap hari.

 

Sekiranya bayi kelihatan tidak selesa, cuba pujuk bayi dengan mengajaknya berbual, menyanyi, atau bermain. Jangan terlalu memaksa atau memarahinya kerana ia boleh menyebabkan bayi trauma.

sumber : zuriat.com